Blogg 5, Varumärke

Vad är ett varumärke? Är det att ha en bra logga som alla känner igen, men ingen vet vad företaget egentligen gör, fast man ser dem lite överallt? Är det när man ser en logga eller namnet på företaget, att man får en viss känsla. Som när man hör eller ser Marabou loggan/namnet att man tänker Mmmmmmmm och verkligen känner hur gott det är?


För oss är det de sista. Att man som företag lyckats att skapa en känsla till sitt varumärke. Självklart är det viktigt att ha ett varumärke som syns och som många känner till, men det räcker inte om man inte får en känsla för företaget. Även om det är en bra eller dålig känsla, så är det ändå en känsla.

Det är ganska lätt att kolla på de stora välkända företagen och se hur de har lyckats att skapa sig ett starkt varumärke. Men det är inte det som är meningen att vi ska göra nu, utan vi ska kolla på ett lokalt företag som har lyckats bra med att skapa sig ett varumärke. Vi har valt att kolla på Stigs café och bageri i Värnamo, finns även i Jönköping under namnet Bernards






Ägarens affärsfilosofi är: ARBETA ALLTID MED HÖGSTA KVALITÉ OCH FUSKA ALDRIG!

Detta eftersträvas inom hela företaget, och det är kännetäcknet för Stigs. När man köper produkter från Stigs så ska det vara produkter med hög kvalitet. Här gäller det att få kunderna att känna att det är kvalitetskakor som de äter. Att alla kakor, mackor, bröd och liknande alltid är gjorda med råvaror med hög kvalitet. Man ska kunna känna att detta är en handgjord bulle och inte en bulle från ett stort massbaknings företag.



När man skapar sig ett varumärke finns det olika saker som är viktiga att tänka på. Vi har valt att kolla på Image och identitet. Om man kollar på vad image är så handlar det om att skapa ett värde för kunden. Detta värde ska hjälpa kunden att fatta rätt beslut när den ska välja vilka produkter den vill köpa.

Produktrelaterat värde, det vill säga att man värderar olika märken efter hur de passar in i just den situationen man befinner sig i just nu. Har man inte så mycket pengar på sig för tillfället får man värdera därefter, likadant gäller det om man är ute efter en viss kvalitet så får man sätta detta i första hand och sen priset i andra. Här handlar det mycket för företagen om att ju mer kunden vet om företaget desto lättare blir det att värdera produkterna där efter.

Så ska man kolla på stigs när det handlar om produktrelaterat värde så gäller det att man får ut sitt budskap om att de alltid bakar med de bästa produkterna och att allt görs på det egna bageriet i Värnamo. Stigs säljer även sina produkter på Ica i Värnamo så där gäller det att de har lyckats att skapa värde för kunden så att de väljer Stigs produkter när destår och väljer, och inte något billigare märke. Kunderna ska när de har sett brödet eller kakan känna att detta är produkter med hög kvalitet och de smakar så gott.

 


Sen finns det ett emotionelltvärde. Detta handlar mer om individen och hur den ställer sig till varumärket. Passar detta varumärket till min image. T.ex. om man är en person som alltid köper det nyaste och dyraste, kanske inte denna skulle gå och handla på loppis eller köpa kläder på H&M. Frågan man också kan ställa sig är, vem är jag? Vem vill jag vara? Produkten man köper stärker ens identitet.

De som kommer till Stigs är beredda att spendera lite pengar, men för pengarna vet de att de får bra kvalitet och bra service. I det emotionella värdet tycker vi även att Caféernas inredning och rykte spelar roll. Stigs har många olika caféer, alla med olika stil. Till Pelikanen kommer flest ungdomar, till Kafferepet kommer mest äldre damer, Café 18 har stor blandning av kunder, så det finns något som passa alla!

Det var allt för oss denna gången! KRAM/ Sanna och Johanna

Kommentarer
Postat av: Anette

Hej! Ert förra inlägg tyckte jag var lite bättre än det här. Här känns det lite som ni tappar det ni säger att ni ska prata om, dvs. identitet och image. Jag förväntade mig en diskussion som kretsade mer kring hur Stigs varumärke/-n uppfattas och hur de kommunicerar sitt varumärke. Men det är ändå ett intressant inlägg!

2009-10-01 @ 14:57:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0