Blogg 4, "I dag är smink en accessoar"

Kul att du hittat tillbaka!

Denna gång tänkte vi skippa skorna och gå in på smink. Något de flesta tjejer och även vissa killar använder. Det finns hur många olika märken som helst, och priserna skiljer sig otroligt mycket. De flesta har nog redan ett favorit märke där de använder sig av flera produkter ur samma serie.

 



Märket vi hade tänkt rikta in oss på är Make Up Store, ett välkänt märke över hela världen. De är kända för sin höga kvalitet till rimliga priser. De allra flesta Make Up Store butikerna är inredda med sina svarta eller vita väggar, svarta hyllor, det glansiga golvet och den stilrena inredningen. Make Up Store är speciellt kända för deras ögonskuggor, de finns oändligt många nyanser av färger. Alla förpackningarna går i stilrent svart.


Vårt koncept är unikt, så vi har egentligen aldrig känt att vi konkurrerar med de andra.
Min idé med make up store var att bygga upp en sminkbutik för alla, oavsett om man är tjej eller kille, ung eller gamal, mörkhyad eller gul - det finns någonting för alla. Det har vi lyckats med!
Säger Mika Liias, grundaren av Make up store.

Make Up Store får många kunder genom deras sminkkurser. Erbjudandet går ut på att man betalar 495kr för att få en personlig sminkning i någon av butikerna som finns runt om i landet. Under sminkningen så visar de hur du själv ska göra för att lyckas att sminka dig likadant som de sminkar dig, de väljer ut färger som du passar i. När sminkningen är klar så skriver de ner allt de har använt på dig, från hudvård till alla de olika produkterna de hade under själva sminkningen på ett kort. Sen får du shoppa loss för dina 495kr som du betalade för sminkkursen.
Att de har så att man får handla produkter för den summan du betalade för att bli sminkad är ett smart sätt att få folk att prova deras produker, har man en gång använt Make Up Store så är man fast.


Vi har båda har varit på sminkkurs på Make Up Store och efter det så är vi helt fast för deras produkter, snart så består hela sminkväskan av deras produkter. Något man fastnar för hos Make Up Store är den service de erbjuder, man får alltid hjälp men att hitta den färgen man behöver i puder eller fondation, om du är intresserad av något speciellt är de alltid villiga att hjälpa dig att hitta det du är ute efter.
Vi tror Make Up Stores största segment är kvinnor i 18-30 års åldern, som har stort sminkintresse och bryr sig om sitt utseende. Vilket modellen nedan visar.


Att segmentera är att dela in individer med ett antal utvalda gemensamma egenskaper i grupper. Make up store har använt sig av en demografisk segmentering, som bland annat innefattar ålder och kön. Där det är kvinnor i 20-30 års åldern som är största kundgruppen. De har ett mindre segment för de som är lite äldre, eftersom de har vissa varor som har anti-age effekt. Och även ett segment med yngre kunder. Men när man segmenterar använder man sig inte nödvändigtvis bara av en sorts segmentering. De har också använt en Psykografisk segmentering, som handlar om samhällsklass, livsstil och personliga egenskaper. Här tror vi det kan finnas två olika indelningar. De har mycket färgglatt smink, som passar de tjejer som inte är rädda för att sticka ut. Sedan har de även smink som gör att man ser narturlig ut, för de som inte vill utmärka sig så mycket. Något gemensamt för alla Make Up Stores segment är att de bryr sig om sitt utseende och gillar smink.





I denna modell har vi satt ut olika märken för att visa vart Make Up Store ligger i jämförelse med andra märken, när det gäller pris och kvalitet. Vart man hamnar på positioneringskartan är så man uppfattas av sina målgrupper.




Make Up Store har högre priser, men jätte bra kvalitet så de hamnar i den översta delen till höger. Det är priset och kvaliten de är kända för. Medans till exempel Viva La diva är bra mycket billigare men med lägre kvalitet. Frågan är om det skulle vara bättre för Make Up Store om de låg längre ner på höger sida, alltså att de hade lägre pris? 

Men vi tror inte det, många förknippar kvalitet med pris, och är villiga att betala för det. Make Up Store butikerna ger lite lyx känsla, och det är till stor del för att sminket kostar endel. Skulle Make Up Store vara ett billigt smink så skulle den känslan försvinna, och vi tror det är lyxkänslan många vill ha. Make Up Store har bra priser som de flesta har råd med, allt beror ju på vad man vill lägga sina pengar på.

Tack för oss! KRAM/ Sanna & Johanna


Kommentarer
Postat av: Anette

Bra inlägg! Lite extra bra blir det om ni inleder med en fråga eller "problem" för att tydligt visa vad ni kommer att diskutera. Tex "hur segmenterar Make Up store?"

2009-10-01 @ 14:53:04
Postat av: Emelie och Emma

Hej tjejer,

vi förstår er helt. Har man en gång testat Makeup Store's produkter så är man fast. Jag (Emelie) är såld på deras märke. Allt mitt smink är i från dom, inklusive deras smink borstar. Emma däremot, har aldrig testat märket, men efter att vi läst om deras sminkkurs så kände hon suget. När väl Emma har gått dit, så kommer hon vara fast och fattig :P



Märket ger en lyxigare känsla, det håller vi med om. Tror nog inte att det är själva sminket i sig, utan hur de visar upp sminket och de andra varorna i sina butiker som ger själva lyxkänslan, plus de snygga påsarna man får när man handlat. Känns väldigt exklusivt till en rimlig summa. Deras service spelar in med, man får verkligen toppen hjälp när man kommer dit. Du kan komma dit med ingen kunskap alls och gå hem med hur mycket som helst. Glädjer oss att ni tog upp detta.



Om vi ska se till hur ni jämfört det med litteraturen så har ni gjort ett bra jobb. Man hänger med och man förstår vad ni menar och syftar på. Det är mycket information men ändå lätt förståeligt för den utomstående.

Tackar för ett bra blogginlägg, ett av de intressantare inläggen vi läst :)

Mvh Emelie och Emma

2009-10-05 @ 17:06:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0