Blogg 6, Att urskilja sig från mängden

Då var det en ny vecka med ett nytt blogginlägg!

För att sticka ut med sin marknadsföring så gäller det att hela tiden prova nya sätt. När man hör ordet reklam, tänker nog de flesta på tv, radio och direktreklam. Siffrorna på hur många som avsiktligt undviker reklam är höga, bara för man har reklam på tv betyder det verkligen inte att alla ser och uppskattar den. Hela 74,7% av Svenskarna säger att de aktivt undviker tvreklam. Vad är då bästa kommunikationsverktyget? V har valt att titta på två olika företag och se hur de använder sig av Sales Promotion.


Sales Promotion är säljfrämjande åtgärder, det kan bland annat vara säljtävlningar, presentreklam och tävlingar. Många konsumenter är försiktiga när det kommer in nya produkter på marknaden, man vågar inte riktigt testa dem ifall de inte är bra. Så men hjälp av gratis prover, demonstrationer m.m. så får kunden testa på varan/produkten gratis och på så sett kunna bilda sig en uppfattning om den utan att behöva lägga ner massa pengar på det.

Det första som vi tänker skriva om är hur man har gjort för att marknadsföra Avril Lavignes nya parfym. Det är ett företag som heter Look media som har tagit på sig uppdraget, och det var Sanna i vår grupp som stötte på denna marknadsförning när hon gick på stan i Jönköping. Helt plötsligt dök det upp en kille i kostym, solglasögon och med ett rosa plakat på ryggen som gav henne ett doftprov av Avrils parfym. Killen hade sällskap av fem killar till, som såg likadana ut. Vad är det då som är bra med att göra på detta sätt?


Det som vi tycker är bra är att de har lyckts med två saker. Dels att de lyckas att sticka ut i mängden när de gör såhär. Vi har inte sett någon marknadsföra parfym på detta sätt innan, oftast brukar de bara dela ut, utan att se ut på något särskilt sätt. Det man lyckas med när man delar ut gratisprover på parfym är att man får folk att lukta på den som kanske aldrig skulle ha gjort det annars om de bara hade gått in i en vanlig butik.

Sen en sak till som är bra med denna marknadsförning är att företaget som håller i denna kampanj kör den i olika städer runt om i Sverige med exakt samma koncept. De har folk som går omkring på stan men dessa plakat på ryggen och sen kör det även runt vespor med reklam affischer på ett släp.  Hittade ett klipp här på look medias hemsida (http://www.lookmedia.se/content/index5.php?id=5&sub=21) där man kan se hur det såg ut när de gick runt i Stockholm.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0Ap5XIsbt0I

MEN de stack ut mer i Jönköping då alla killarna hade exakt likadana kostymer, hattar och glasögon. Skit kul!

Ett annat företag som har lyckats med att utskilja sig från mängden när det gäller reklam är ProduktPartners i Jönköping. ProduktPartners är en butik där det säljs arbetskläder och skor, det är två killar som jobbar i butiken. De har varit och blivit fotade av en fotograf, fotot är sedan uppförstorat 100% och beskärd efter deras kroppar. På bilden finns även en text där det står "Vi kan allt om yrkeskläder! Välkommen till Oscar och Henning i yrkesbutiken" Denna reklam står på golvet på en av Jönköpings populära lunch restauranger, dit det nästan bara kommer arbetare och äter. Denna idén är oerhörd kul och man lägger verkligen märke till reklamen eftersom den är såpass annorlunda. De marknadsför sig på ett ovanligt ställe där man inte är van att se reklam, och för rätt målgrupp också. En sådanhär annorlunda reklam på en resturang är ovanligt, vilket gör att precis alla ser den, och kanske tycker att det är kul, istället för jobbig.




Det andra sättet är att de anordnar en tävling, som kallas HetaHantverkare. Tävlingen går ut på att man kan anmäla sig genom att skicka in en bild på själv eller en arbetskamrat som använder arbetskläder på jobbet eller på sin fritid. En jury som består av ProduktPartners leverantörer kommer sedan utse vinnaren, som vinner en spaweekend. Finalfesten kommer att vara på Sliver nightclub i Jönköping. På detta sätt marknadsför sig PP på ett roligt sätt, tillsammans med deras leverantörer och Sliver nightclub. De gör reklam för varandra.

Oscar som är butikschef på ProduktPartners säger såhär: Tanken med HH är lite mer invecklad än vad man kan tro. HH är vårt "öppna hus" kan man säga. Vi tycker att öppet hus är gamalt och tråkigt och sällan ger utdelning i vår branch. Så istället gör vi ett evenemang som har pågått sen i juni där vi syns i olika typer av media konstant fram till 30 Oktober. Vi vill nå ut till kunder som vi idag inte har och försöka visa att vi är lite mer än "bara" en yrkesbutik. Det händer grejer på PP och det skall folk veta om i hela småland.




Vi tycker sales promotion är kul, inte som vanlig marknadsföring. Ibland kan det kännas att det inte kommer något nytt när det gäller tvreklam, även om många företag desperat försöker sticka ut. Sales promotion är speciellt, det är roligt!

Och vem har något emot gratisprover och fester?


Kommentarer
Postat av: Jonna & Sara

Hej på er!



Väldigt intressant inlägg om SP! Roligt att ni har lyckats hitta företag som marknadsför sig på lite annorlunda vis. En väldigt bra analys som är relevant för SP, dock kanske ni kunde ha knytit an lite mer till kurslitteraturen. Men över lag är det ett bra och fokuserat inlägg. Bra innehåll!



/ Jonna & Sara

2009-10-06 @ 16:37:04
URL: http://granskat.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, här kommer Tranåsgruppen med lite feedback på ert blogg inlägg!



Mycket intressant att läsa om dem olika former av Sales promotion ni har tittat på, det ger en bra bild av vad det handlar om! Det känns som att man mycket lättare får en relation till en produkt eller företag när man träffar dem på gatan, får testa deras produkter eller ta del av en tävling som ni hänvisar till.



Vi saknar kanske lite mer referenser ur litteraturen, och hur Fill ser på Sales promotion. Det skulle kunna ge inlägget lite mer faktamässig tyngd om dem olika exemplen blev uppbackade av teori, och kanske också möjliga nackdelar med Sales promotion?



Oavsett, ett intressant inlägg och fina exempel!



Bra jobbat!



Hälsningar Tranås!

2009-10-07 @ 09:33:08
Postat av: Anette

Jag håller med övriga talare här, bra inlägg men för svag koppling till literaturen. Men mycket bra och underhållande exempel! Det första exemplet är ganska klassiskt SP, även om det var utfört på ett lite nytt sätt. Det andra exemplet skulle jag inte klassificera som SP, utan snarare som en PR aktivitet. Men ibland är gränserna suddiga.

2009-10-28 @ 12:50:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0